Verkopen is als autorijden, een samenspel tussen schakelen, koppelen, kijken, richting geven, remmen en gas geven, afhankelijk van de situatie. Je leert dit samenspel door veel te oefenen waardoor de ontmoeting met je klant een steeds meer passend en vloeiend geheel wordt zonder dat het gevoel ontstaat dat je aan het verkopen bent.
De manier waarop je in gesprek komt met je klant bepaalt het verdere verloop. In de praktijk blijkt dat de meest effectieve klantbenadering een zo persoonlijk mogelijk gesprek is. Dus, klets met je klant. Begin met woorden die persoonlijk zijn, die bij jou passen en recht uit je hart komen. Woorden die creatief, uniek en speciaal zijn. Immers, ze zijn ook bedoeld voor een uniek en speciaal mens.
Deze persoonlijke woorden poppen vanzelf bij je op als je contact en verbinding met je klant maakt. Hoe? Door niet te alleen kijken en te horen maar door te zien en te luisteren! Dat is voor veel verkopers best eng. Luisteren naar de ander is alsof je voor de spiegel staat, jezelf ziet staan en beluistert.
Ga jezelf en de ander niet uit de weg! Heb de moed die unieke vraag te stellen of opmerking te maken die in je oppopt. Dat maakt het verschil tussen een standaard ontmoeting of het begin van een langdurige klantrelatie.