Miljoenen euro’s zijn er geïnvesteerd in winkelinrichting, marketing, collectie, en toch hebben ze het niet gered. Hoe kan dat? Hudson’s Bay heeft onvoldoende geïnvesteerd in de Gouden sleutel tot succes: mensen. Te weinig personeel en te druk met randzaken in plaats van de focus op het blij maken van klanten. De klassieke fout, wat zonde!
Dure recruiters hebben veel topverkopers geworven, getraind en geplaatst. Ondanks deze investering was het juist die groep die er al weer snel vandoor ging en het schip verliet. Waarom? Ze wilden graag klanten helpen maar kregen daar onvoldoende tijd en ruimte voor. Via LinkedIn ontving ik bijna dagelijks dergelijke berichten van radeloze topverkopers die mij om hulp vroegen.
Afgelopen jaar draaide Hudson’s Bay per vestiging per uur 2200 euro verlies, dagelijks! Hoe kan het toch dat er bezuinigd wordt op loonkosten terwijl de Gouden key voor succes de verkopers zijn die klanten blij maken? Het primaire proces in winkels gaat niet over producten of merken, maar over ontmoetingen met klanten. Spreek ik niet meer de taal van deze tijd? Moet ik er dan maar mee stoppen?