Zijn er in Nederland winkels en merken die tot de werkelijke top behoren? Ik denk het niet!
Voor mij is een winkel een topwinkel als klanten zó in de watten worden gelegd dat ze heimwee naar die winkel krijgen. Topmerken zijn voor mij díe merken waar klanten zich het sterkst mee verbonden voelen, zich mee identificeren, hun levensstijl aanpassen.
Bij veel gerenommeerde winkels bekruipt mij het gevoel dat ik blij moet zijn dat ik daar mag kopen. Zo ook op de afdelingen of winkels van A-merken. Meestal word ik afstandelijk, of helemaal niet, geholpen.
Als een winkel of merk bij de wérkelijke top wil horen raad ik ze aan hun sollicitanten niet te laten solliciteren, maar auditie te laten doen, ze te casten. Niet alleen op uiterlijk en slimheid van het brein, maar ook op innerlijk en zuiverheid van het hart. Doorlopende training in persoonlijke ontwikkeling zorgt ervoor dat echtheid door de hele organisatie voelbaar is, leeft, als een zuiver, kloppend hart.
Medewerkers verbinden, gaan oprechte vriendschappelijke relaties aan en begeleiden klanten op een natuurlijke manier naar passende keuzes. Het continue proces van verbetering in het blij en gelukkig maken van klanten.
Dát zijn voor mij de winkels en merken die bij de absolute top horen!