Achter elke klant zit een verhaal

‘Goedemorgen, wat kan ik voor u doen?’ vraagt de verkoopster nadat Mies nog maar net met vier pootjes over de drempel van de dierenwinkel stapt met mij er achteraan. ‘Goedemorgen’ antwoord ik terwijl Mies enthousiast op die heerlijk geurende botjes afspringt. ‘Heeft u een klein tuigje voor deze lieve meid?’ vraag ik de verkoopster. ‘Ja hoor, die hangen daar rechts’.

Verlekkerd kijk ik de winkel rond. Mies heeft als jong puppy over de straten van Gran Canaria gezworven totdat ze werd gevonden en via een stichting ter adoptie werd aangeboden. Een paar weken geleden heb ik Mies van het vliegveld opgehaald. Ze heeft haar Gouden Mandje bij ons gevonden.

De verkoopster helpt Mies vriendelijk aan een nieuw tuigje. ‘Ahh’ zeg ik, ‘ze trilt helemaal. Ze vindt het natuurlijk heel erg spannend zo’n koud nieuw land’. Geen reactie. Na nog een paar pogingen reken ik af en verlaten we de lekkernijen winkel waar Mies likkebaardend naar terug kijkt.

Ze had van mij haar GoudenKlant kunnen maken, door goed te luisteren, mij vragen te stellen. Dan had ze achter het verhaal van Mies kunnen komen, mij tassen vol met knuffels, speeltjes en delicatessen kunnen verkopen en ons meelevend kunnen uitzwaaien met de woorden, ‘veel plezier samen en tot de volgende keer’.

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief!