Niet mijn afdeling meneer

Op een avond stap ik de bouwmarkt binnen, op zoek naar lampenbolletjes. Het is rustig en al snel sta ik voor het lampenvak. Zucht: lege schappen. Dit kan vast niet de bedoeling zijn, wellicht een fout in het bestelsysteem? Ik stap op een verkoper af, begroet hem en vraag of er een reden is voor de lege schappen. De jongeman kijkt mij enigszins geïrriteerd aan en zegt: Dat is niet mijn afdeling meneer.

Vragend kijk ik de jongen aan, hij maakt aanstalten door te lopen. Ik merk dat ik geen zin heb om aan te dringen, loop nog even terug naar het vak en besluit een ander lampje te kopen. Bij de kassa breng het ik de lege schappen nog even onder de aandacht. ‘Daar ben ik niet van meneer, maar ik zal het doorgeven’ stamelt de jongen.

Terug in de auto liet het me niet los: ‘niet mijn afdeling’, daar ben ik niet van’. Bij Shop Academy trainen we mensen vanuit de ‘Flow methode’. Samen verantwoordelijk voor ‘De tent’. Samenwerken aan een prettige winkelbeleving en verbinding met klanten. Deze winkelervaring is het tegenovergestelde. Is dit het resultaat van kaderen en protocollen? Of ben ik gewoon toevallig tegen de verkeerde medewerkers aangelopen? Ik hoop voor deze retailer dat laatste, want anders is er een serieus probleem binnen de cultuur.

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief!

Aanmelden