Hoe je over klanten denkt, is hoe je met klanten omgaat!  

'Die dikke rooie, die koopt toch niets’ of 'die slonzige lange, die past niet in onze klantenkring.' Maar vooroordelen kennen we niet. Terwijl ondernemers hun best doen om aan de wensen van de markt te voldoen schuifelt een grote groep klanten ontevreden tussen de mazen van het marketingnet.

Hoe kan het dat de autoverkoper een klant in driedelig grijs een Opel Isignia denkt aan te meten, terwijl hij de man in spijkerbroek stigmatiseert tot Corsa-rijder? Misschien is het driedelig grijs van de man zijn enige kostuum en is de spijkerbroek-drager miljonair.

Dat etiketten plakken gaat razendsnel en wordt onherroepelijk gevolgd door gedrag. De verkoper is meer geïnteresseerd in een klant met vlotte babbel die niks kocht, dan de saai ogende klant die twee paar schoenen wil kopen. Of, een klant die naar een trendy feestje wil wordt in een hippe modezaak vreemd aangekeken omdat zijn kleding uit de toon valt.

Klanten kunnen zich interessanter ontpoppen dan de eerste aanblik doet geloven. Wees open en stop klanten nooit in een hokje. Leer je verkopers anders denken! Wat is verkopen makkelijk hè? Dat hoef ik jou niet te vertellen, want stigmatiseren doe je gelukkig nooit. Jij niet!

GoudenVerkoper®️ trainingsprogramma Shop Academy

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief!

Aanmelden