Even keek ik naar haar buik. ’Gefeliciteerd’, hoorde ik mezelf tegen de vriendelijk ogende klant zeggen die mijn winkel binnen kwam. Bliksemsnel draaide ze zich naar me toe, keek me fel aan en liep recht op me af. Van die vriendelijkheid was ineens niets meer te bespeuren. Boze ogen keken priemend door me heen. Een paar seconden was het stil, het leken wel minuten. ‘Waarmee?’ vroeg ze scherp. Ik voelde de bui hangen en probeerde mijn woorden weg te slikken, zonder succes. ‘Nou…met je zwangerschap’, zei ik hakkelend. ‘Ik ben niet zwanger’ zei ze dreigend en deed een stap dichterbij. Ineens legde ik schaterlachend mijn hand op haar schouder, keek haar recht in de ogen en bood mijn hartelijke excuses aan voor m’n verkeerde inschatting. Er verscheen een glimlach op haar gezicht, ‘excuses aanvaard’. Oeff!
Dit is één van de voorkomende verhalen die ik vorige week heb ontvangen op mijn vraag ‘Wat is je grootste winkel blooper’. Dit soort bloopers vallen onder de categorie ‘inschattingsfouten’. Meisjes voor jongens aanzien, één van beide zussen als moeder aanmerken, mannen met lang haar als vrouw aanspreken. Is dit een bug in het brein van verkopers? Want verkopers mogen deze ‘fouten’ toch niet maken? Of getuigt het juist van professionaliteit?
Volgens mij bestaan er in de communicatie geen fouten als de verbinding recht uit het hart komt. Hoe prachtig is het als die oprechte spontaniteit er kan zijn? Het authentieke zelf maakt een onderneming krachtig en uniek. Dát is de plek waar mensen naar toe willen. Bloopers brengen mensen dichter bij elkaar (ook verkopers en klanten). Dus verkopers, maak zo veel mogelijk fouten, recht uit je hart! Daar maak je klanten blij mee!
>>>>> Wist je dat je 25% meer omzet laat liggen? Klik hier <<<<<
ps. wordt je boos van of geïrriteerd van deze blog? Check je brein op een bug, een goede eerste stap naar dichter bij jezelf! [knipoog]
Oh ja, en CEO’s en managers? Geef je mensen de ruimte en vrijheid om ‘fouten’ te maken! Daar worden de cijfers echt groener door!