Meer lezen

CEO's aan de macht.

5 november 2018

Er is iets bijzonders gaande in Nederland. Niet in Den Haag, maar in winkels, want daar gebeurt het. Winkels raken in toenemende mate maatschappelijk betrokken, bereiken steeds meer mensen en komen dichterbij hun klanten te staan. Voor veel mensen zijn winkels belangrijke plekken. Ze gaan er elke dag met miljoenen naar toe, om te ontmoeten, organisch en ongedwongen. De invloed die winkels hebben op onze maatschappij is groter dan algemeen gedacht!

Meer lezen

Ik vind jou leuk!

26 oktover 2018

Vrijwel alle winkelverkopers maken elke dag dezelfde klassieke fout waardoor er veel omzet verloren gaat. Ze zijn te haastig en te veel gefocust op de producten en verkoop!

Meer lezen

Hoe ik met 2 vingers in mijn neus beter verkoop dan Coolblue.nl

11 oktover 2018

Coolblue is een práchtig voorbeeld hoe slimme techniek wordt ingezet om de klantbehoefte te monitoren, te analyseren en daar vervolgens met slimme algoritmes (berekeningen) op ín te spelen. Daarnaast draaien er op de achtergrond verschillende up- en cross-selling programma’s mee. Het is voor ons als fysieke verkopers bijna oneerlijk om het op te moeten nemen tegen deze krachtige formules die ‘alles weten’ over de klant en hem of haar van top tot teen kunnen analyseren, althans, het internet gedrag.

Meer lezen

Pak me

4 september 2018

Jemig, afgelopen weekend deed ik samen met een vriend boodschappen bij de Jumbo Supermarkten in Ommen, toen het volgende gebeurde. Diep in gesprek lopen we de winkel door en vullen in alle rust onze kar. We passeren de koffiemachine, die lijkt ons te zeggen ‘pak me’. Ik zie Marcel kijken, ‘Ah, koffie, daar heb ik zin in’. Hij drukt op de knop, de machine weigert. We zien een beweging, niet van de koffiemachine.

Meer lezen

Verbind(ster)

27 augustus 2018

Nieuwsgierig stap ik de winkel binnen. Wat ga ik tegenkomen? Het is stil. De achterdeur staat open, een koele luchtstroom mengt zich samen met mij door de warme ruimte. Niemand daar. Ik sta stil, luister. ‘Goedemiddag’ zegt een stem, dichtbij mij. Ik schrik, niemand te zien.

Meer lezen

Verkopen is kinderlijk makkelijk

15  juli 2018

Dat bewijst Thijs uit Lelystad, hij is 13 jaar. Het ene moment loopt hij met zijn rugzak over het winkelplein op weg van school naar huis, het andere moment staat hij op het podium van Stichting Ondernemersfonds Lelystad Centrum. Hoe dat gebeurde?

Meer lezen

Zo simpel kan verkopen zijn!

18 juni 2018

In dit artikel vertel ik hoe je zonder kosten een flinke omzetstijging kunt realiseren. Ik neem als voorbeeld een schoenenwinkel en ga ervan uit dat je zelf in staat bent de vertaalslag te maken naar jouw bedrijf. De werkwijze kost je niets en is heel simpel. Het enige wat je hoeft te doen is enthousiast zijn, vragen durven stellen en wat rekenwerk.

Meer lezen

Ben jij bang?

24 mei 2018

Angst om te verliezen, bang om fouten te maken. Dát is de emotie die als rode draad door veel retail bedrijven heen loop, met name bij veel grootwinkelbedrijven. Hun bedrijfsorganisaties zijn vanuit deze angst opgebouwd. Systemen, functies, werkmethodes, álles draait om beheersing, want 'alle koppen moeten toch dezelfde kant op staan?' De vraag is 'Waarom moet dat?'

Meer lezen

Winkel Bloopers

30 april 2018

Even keek ik naar haar buik. ’Gefeliciteerd’, hoorde ik mezelf tegen de vriendelijk ogende klant zeggen die mijn winkel binnen kwam. Bliksemsnel draaide ze zich naar me toe, keek me fel aan en liep recht op me af. Van die vriendelijkheid was ineens niets meer te bespeuren. Boze ogen keken priemend door me heen. Een paar seconden was het stil, het leken wel minuten. ‘Waarmee?’ vroeg ze scherp. Ik voelde de bui hangen en probeerde mijn woorden weg te slikken, zonder succes. ‘Nou…met je zwangerschap’, zei ik hakkelend. ‘Ik ben niet zwanger’ zei ze dreigend en deed een stap dichterbij. Ineens....

Meer lezen

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief!

Aanmelden